Utan ett ord …

Utan ett ord


… av Linwood Barclay visade sig vara en riktig bladvändare. Cynthia, 14 år, vaknar en morgon med en redig baksmälla. Spya i papperskorgen och ett dunkelt minne av hur hon släpades hem av en ursinnig far. Hon skäms och beslutar sig för att be om ursäkt. Trött hasar hon sig upp och finner huset tomt. Föräldrar och bror är borta – och de kommer inte heller tillbaka. Tjugofem år senare deltar Cynthia i ett teve-program om ouppklarade brott och några veckor senare börjar konstiga saker hända.


Det är här Linwoods debutroman, men han skriver skickligt och beräknande. Perspektivet är Cynthias makes och nästan varje kapitel avslutas med en clifhanger. Är det möjligt att familjen lever någon annanstans? Eller är det Cynthia som mördat dem och förträngt allt sedan? Man måste läsa vidare för att få veta.


Och är det möjligt att bara försvinna fullständigt och hålla sig borta i tjugofem år. Eller att mörda en hel familj utan att lämna några som helst spår efter sig? Linwood lyckas knyta ihop alla trådarna till sist – utan att det ens känns krystat. Människor kan vara så olika, och där finns så många olika bevekelsegrunder för olika handlingar.


En bok jag kan rekommendera.

 

BETYG: 4+



Kommentarer
Postat av: Marita Staf

Jag litar blint på dig! Utan ett ord (även fast jag inte är så förtjust i deckare) till att köpaboklistan...

2011-01-20 @ 12:03:31
Postat av: Desirée

Säger samma - till listan!

2011-01-25 @ 12:53:28
URL: http://www.desireefredlund.blogspot.com/
Postat av: Alex

till Marita och Desirée : Kul att ni nappar! Och jag hoppas verkligen att jag inte gör er besvikna!

2011-01-25 @ 16:44:25
Postat av: Maria E.

Jaha, nu var jag tvungen att beställa den här också... Du ruinerar mig! s

2011-01-28 @ 09:12:39
URL: http://blogg.passagen.se/mariaengelwinge/
Postat av: Alex

Maria: Gör som jag - låna på bibliotek! Så slipper man få huset fullt av böcker... eller fullare menar jag.

2011-02-10 @ 20:35:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: