Svartvintern …

Svartvintern


… av Marianne Cedervall är en riktig norrländsk skröna. Än en gång får vi möta det lite udda paret, Hervor och Miriam, och den här gången har de återvänt till Hervors hemtrakter, långt upp i norr vid stranden av Torneälven.


”Det blir en svart vinter” säger Hervor sedan man hittat kvarlevorna av ett litet barn i Sundkvists hotells källare. Och inte blir det bättre av att Ralph, en utböling och homosexuell, har ärvt hotellet. Nu ska här bli spa, bygden som håller på att avfolkas, ska snart leva upp. Men ändå är många tveksamma. Och vems pojke är egentligen Ralph, undrar Gerda.


Frågorna hopar sig, liksom fördomarna. Men här finns också värme och eftertänksamhet. Och mot slutet får det mesta sin förklaring.


Visst för det tankarna till ”så som i himmelen”, men Cedervall skriver så varmt och väl så det gör inte så mycket. Med bara några meningar lyckas hon fånga människorna, levande och spännande, och läsningen blir till en fröjd. Gestaltningen av människorna i den lilla byn är så elegant gjort, så bara de gör boken läsvärd.


Några sakfel har smugit sig in, men de kan jag överse med. På det hela taget kan jag rekommendera boken. Den rör om bland våra fördomar. Avlivar vissa av dem – och cementerar andra. Men det är kanske så det måste vara.

 

BETYG: 4



Kommentarer
Postat av: Desirée

Låter som en bok jag skulle vilja läsa!

2011-02-12 @ 09:27:22
URL: http://www.desireefredlund.blogspot.com/
Postat av: Ronnie

Jag läste en roman om damerna när de var på Gotland. Underhållande och bra bok.

2011-02-19 @ 16:25:04
URL: http://www.ivarhamarsman.se
Postat av: Skrivarkatte

Desirée: Ja, jag tror du skulle gilla den, utifrån det jag sett att du skriver!



Ronnie: Jag har läst den också, och den här håller samma goda och glada stil. Gillar mest hennes sätt att gestalta. ler med en viss avundsjuk min i ena mungipan

2011-02-20 @ 08:00:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: