När barnet lagt sig …

När barnet lagt sig

av Mikael Nykvist blev en positiv överraskning  för mig. Röster höjs ibland över hur lätt kändisar glider in på bokmarknaden, utan att presentera annat än sitt liv eller de skandaler de varit inblandade i. Och visst handlar det delvis om Mikaels liv, men inte ur den synvinkel man kan tro.

 

Nej, Mikael bjuder på något annat. Han bjuder på sig själv, sin sorg, sin vilsenhet och sin plats i livet. "Min dotter är den första biologiska släkting jag har träffat och släktskapet uppstod på en sekund", skriver han bland annat. Och boken handlar om hans tankar och känslor inför sin biologiska mamma och pappa. Släktskap, att likna och att tillhöra.

 

Han anklagar ingen, han gör sig inte till talesman för adopterade. Nej, han berättar bara sin historia för den som vill veta. Och han gör det med ömhet och värme.

 

Mikael Nykvist, känd av de flesta genom "Grabben i graven bredvid" eller som huvudrollsinnehavaren i Stig Larssons filmatiserade trilogi, ger sig själv ännu ett ansikte. Och han gör det med den äran. En bok som berör utan att kräva något i gengäld. En glimt ur en människas tankar, känslor och undran.

En bok jag rekommenderar.

 

BETYG: 4



Kommentarer
Postat av: Ronnie

Där ser man

Jag hade nog aldrig funderat på att köpa en "kändisbok", men nu blev det genast intressantare

Ronnie

2010-05-15 @ 18:41:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: