UDDA …

… Av Sara Lövestam är en inte allt för udda debut, namnet till trots. Mer en sorts modern kärleksroman med lyckligt slut. Eller åtminstone för en del av huvudpersonerna.

 

Här träffar vi Lelle, lesbisk svensklärare, Martin som är chef på systembolaget och tänder på det osymmetriska samt Paula, som är osymmetrisk. Alla anses de kanske passa in under titeln, medan jag känner mig påtvingad en del fördomar. Särskilt udda är de inte.

 

Boken kretsar kring kärlek, den sortens kärlek som mycket sällan beskrivs i böcker. Kärlek mellan kvinnor, till största delen, men även i viss mån kärlek till det ovanliga. Och Sara gör det på ett rappt och trevligt sätt.

Repliken är snabb och kaxig, personerna väsenskilda. Men de delar inte med sig mycket av sina tankar och känslor utöver vad man kan utläsa i repliker och handlingar. De tycks leva här och nu och jag saknar den bakgrund som format dem, liksom de personer som finns bakom den fasad de oftast visar upp. Nu är det mycket yta, vilket håller distansen till mig som läsare.

Däremot är Saras språk mycket välnyanserat och lättläst. Varje ord känns valt med omsorg, och dessutom andas boken ungdom.

Sara är en förhållandevis ung debutant och jag tror att framför allt yngre läsare gillar det här. Det är en modern och annorlunda kärleksroman, som sagt var, med såväl en del dramatik som olösta gåtor, och utan invecklade personbeskrivningar som tar tid att läsa. En ganska kort boken med ett budskap.

 

BETYG: 3-

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: